Een dolle rit van Leukerbad naar de volgende stopplaats Grächen. De organisatie kan precies de gedachten lezen van alle bikers. Op dag 3 was er een aankomst bergop op een mooi technisch pad,  een heerlijke singletrack met rotspassages met minstens 3 sterren. Jammer dus dat we dit niet omgekeerd konden rijden. YES, na 3 km klimmen op asfalt duiken we dit machtig paadje in. Vervolgens gaan we verder golvend op en neer door een afgebrand bos, wat een machtig gevoel! Dit pad brengt ons richting een nog hevigere afdaling waar we ons vol insmijten en de ene 3 sterren passage de andere opvolgt! Beneden in het dal hebben we al 1000 hm gedaald. Wat een start!

De ene 3 sterren passage volgt de andere!

Perskindol Swiss Epic stage 3 flowtrail © APiX

Om snel wat afstand te overbruggen dienen we 25 km langs de Rhône te fietsen, al snel worden hier treintjes gemaakt van groepjes en wordt het gemiddelde met 5 km/h omhoog geknald! Die 25km gaan voorbij in iets minder dan drie kwartier en hierna krijgen we de grootste klim voorgeschoteld die we deze week gaan bedwingen: 1550 hm in één ruk. De lage-landers hebben het geweten! Minstens 1,5 u aan een constant tempo peddelen. De afdalingen en de vlamstukken spelen in ons voordeel, maar dat klimmen… Toch overwegen om richting de Alpen de verhuizen?!

Over de klim kunnen we kort zijn: afzien. Maar éénmaal boven was het nog niet gedaan, nog méér afzien met een continue afwisseling van muurtjes waar zelfs ons kleinste verzet niet tegen opgewassen is!

Na klimmen komt afdalen, dit gaan we ons nog lang herinneren! Wat een pad! Hier komen onze 160 mm rotors zeker te kort, maar het pad heeft zo’n mooie flow dat we steeds op full speed kunnen afdalen. We rijden 1400 hm omlaag, steeds door de bossen op mooie paden, afwisselend boomwortels, rotsen, los zand en krappe bochten! Beneden snakken we naar méér, want we weten wat er aankomt: de laatste klim richting Grächen.

Het wolkendek begint zwart te worden, maar we hebben nog wat over. Op een stevig tempo werken we de laatste klim af op asfalt en finishen we net voor de regen. Jammer van de aankomst bergop. Maar de organisatie voorziet de laatste dag een finish bergaf! LOOKING FORWARD!